דירוג האשראי נשאר +A

    שלום בידרמן No Comments on דירוג האשראי נשאר +A
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P אישררה היום את דירוג האשראי של מדינת ישראל והותירה אותו על כנו ברמה של A+ עם תחזית יציבה. בהודעה שפרסמה החברה, צוין כי אשרור הדירוג על רקע השיפור במסגרת הפיסקלית, צמיחה כלכלית יציבה והמשך הורדת יחס חוב תוצר. מדובר באשרור דירוג שני מאז הביקור השנתי של נציגי החברה בישראל שהתרחש באוגוסט 2013.

    נציגי S&P מציינים לחיוב את הכלכלה המגוונת והמשגשגת של ישראל וכן את ההשפעה החיובית של תגליות הגז על פוטנציאל הצמיחה והחשבונות החיצוניים של המדינה. בנוסף, מצוין השיפור במצבה הפיסקלי של המדינה הנובע הן מהקונצנזוס בנוגע לשמירה על המסגרת הפיסקלית, צעדי המדיניות שננקטו בתקציב 2013-2014 והן בשל הגידול בתוצר הנמדד כתוצאה מהשינוי בשיטת החישוב של הלמ"ס בשילוב עם הכנסות חד-פעמיות גבוהות בשנת 2013. חברתS&P מציינת כי קיימות 2 מגבלות עיקריות לשיפור הדירוג, הסיכונים הגיאו-פוליטיים וכן המצב הפיסקלי, אף על פי שצוין כי הוא נמצא במגמת שיפור.

    הגידול בתוצר לנפש המוערך על ידי S&P מציב את ישראל בקבוצת הכלכלות בעלות ההכנסה הגבוהה עם מגמת צמיחה בגבול העליון בהשוואה למדינות הייחוס שלה. חברת הדירוג צופה צמיחה ריאלית של 3.2% בשנת 2014 ו-3.4% בשנים 2015-2017, הודות להתאוששות הצפויה במדינות אליהן מייצאת ישראל.

    צעדי המדיניות הפיסקלית, יחד עם תחזית הצמיחה היציבה וסביבת ריבית נמוכה מביאים לצפייה כי נטל החוב הממשלתי ותשלומי הריבית ביחס לתוצר צפויים לרדת בטווח הבינוני. ירידה כזו תתמוך בהעלאת דירוג האשראי של מדינת ישראל.

    כמו כן, מצוין כי החשבונות החיצוניים חזקים וכי הגמישות המוניטרית של המדינה מהווים נקודות חוזקה בדירוג האשראי של ישראל. עם זאת, מציינים כי אינם מחשיבים עוד את השקל למטבע חופשי-צף וכי הם צופים שבנק ישראל יתערב באופן הולך וגובר בשער החליפין בכדי להתמודד בלחצים לייסוף המטבע. בהקשר זה נכתב כי צעדי המדיניות שנקט בנק ישראל במטרה להילחם בעליית מחירי הדיור לא הצליחו לעצור את העלייה המהירה במחירים אולם מיתנו את הסיכונים המערכתיים בשוק זה.

    מוסדות המדינה מתוארים בהודעת החברה כיעילים, שקופים ומהימנים והרפורמה האחרונה בשיטת הבחירות צפויה להפחית את אי-היציבות הפוליטית.

    האתגרים המרכזיים העומדים בפני המשק הישראלי לפי S&P הינם סיכונים גיאו-פוליטיים אשר עלולים לפגוע בדירוג האשראי של המדינה בשל הרתעת משקיעים זרים שעלולה לפגוע בפוטנציאל הצמיחה ובגמישות הפיסקלית של המדינה.

    בהודעתה מציינת חברת S&P כי שיפור ניכר במצב הגיאופוליטי והמשך הורדה משמעותית ביחס חוב תוצר עשויים להביא להעלאת דירוג, בעוד הידרדרות במצב הגיאופוליטי ועצירת המגמה של הורדת יחס חוב תוצר עלולים לפגוע בדירוג המדינה.



    0 תגובות